MailChimp Error: This account has been deactivated. 3 dingen die jou tegenhouden om de juiste keuze te maken - Wezenlijk Veranderen

3 dingen die jou tegenhouden om de juiste keuze te maken

//3 dingen die jou tegenhouden om de juiste keuze te maken

Ben jij wel eens bang een foute keuze te maken?

Na het lezen van dit artikel kun jij weer makkelijker kunt keuzes maken en heb je 3 tips gekregen om in actie te komen

1 Je zit te veel in je hoofd

Veel vrouwen overdenken, piekeren, liggen nachten wakker en hebben last van het ‘wat, als, dan-syndroom’. Ze zijn geneigd voordat ze een keuze maken altijd eerst heel veel na te denken en voor-en tegens tegen elkaar af te wegen. Neem nu een van mijn klanten, Birgit. Ze heeft een verantwoordelijke baan bij een multinational en had ontzettend last van het ‘wat, dan, als syndroom’ ze durfde moeilijk keuzes te maken binnen haar functie. Wel of niet aannemen van nieuw personeel, wel of niet die grote verandering doorvoeren. Ze schreef avonden rapporten, overlegde met haar collega’s, maakte lijstjes met voors en tegens en kwam niet in de actie, waardoor ze niet de resultaten behaalde die ze wilde.

In je hoofd zitten vertraagt enorm dat het zorgt voor nog meer gepieker. Een van mijn coaches zegt altijd:  je weet nooit de uitkomst van een actie, dus doe het nu maar gewoon, alleen dan zul je leren en weten wat wel en niet werkt. Sinds dat ik deze wijze raad meer en meer toepas in mijn leven merk ik dat hij gelijk heeft. Dit gold ook voor Birgit, sinds dat ze handvatten heeft gekregen om meer in de actie te gaan, stromen de positieve resultaten binnen op haar werk. Ze groeien harder dan ooit, ze is meer zelfverzekerd en haar omgeving merkt dit ook op. Vriendinnen ervaren haar als een mindere twijfelkont en ze krijgt hier mooie complimenten over.

Een van de opdrachten die ik Birgit gaf was om eens een lijstje te maken met dingen waar ze over twijfelde binnen haar werk. En deze per stuk uit te werken in kleine acties. Stap voor stap dingen doen, zorgen voor succeservaringen en zorgen voor zelfvertrouwen. Ze had bijvoorbeeld groen licht gekregen om 3 mensen aan te nemen. Ze schreef een vacaturetekst ( actie 1) en postte dit op meerdere social media kanalen ( actie 2) na 2 dagen had ze al 22 reacties binnen en binnen 3 weken had ze 3 toppers gevonden die haar team gingen ondersteunen in de groei. Het lijkt zo simpel, maar voor haar was het zo’n groot succes. Waar ze eerder weken over piekerde en niet tot actie overging, was het nu zo snel geregeld. Ze was zo blij.

Dit is meteen de opdracht die ik jou mee wil geven. Schrijf om te beginnen 1 ding op wat je anders wilt in je leven en ga in kleine stapjes acties uitschrijven die ervoor gaan zorgen dat je jouw doelen behaald. Begin klein. Bijvoorbeeld:

  • Je wilt meer quality-time met je partner. Stap 1 pak jullie agenda’s erbij, Stap 2 prik een datum, stap 3 ga iets leuks doen.
  • Als je aan het piekeren bent schrijf die gedachten eens op en beantwoord dan de volgende 4 vragen

En een aantal vragen die je kunnen helpen als je aan het piekeren bent geslagen:

  • Is deze gedachte een mening of een feit?
  • Wat is er feitelijk waar aan deze gedachte?
  • Welke actie kan ik meteen ondernemen om deze piekergedachte niet meer te hebben?

2 Je staat in de automatische- piloot- stand

Sophie, een van mijn klanten was zich helemaal niet bewust van het feit dat ze op de automatische piloot stand stond en helemaal niet meer in contact stond met haar intuïtie. Ze deed haar ding. Ging naar haar werk, zorgde voor hun kinderen, haar gezin, haar ouders, ging naar feestjes, plande vakanties. Ze voelde zich een soort repeterende machine die elke dag hetzelfde kunstje deed. Ze ervaarde geen echt geluk, maar ook geen echt ongeluk. Ze voelde zich wat mat, een zeventje…Ze was de hele week bezig met to do lijstje af te werken, had het altijd druk en voelde zich futloos.

Ze had weinig zin meer in leuke dingen, een verjaardagfeestje voor hun zoon…pff gedoe, een ouderborrel op school, pfff. Ze zat het liefst elke avond op de bank met Netflix.

Het raakt mij, dat deze mooie vrouw niet het beste van zichzelf aan deze wereld geeft, dat ze dit voorbeeld aan hun kinderen onbewust doorgeeft, waardoor ook hun kinderen op deze manier in het leven gaan staan? Dat een zeventje genoeg is en dat het leven nu eenmaal soms zo gaat. Dat ze het maar gewoon moeten accepteren? Dit zei ik tegen Sophie tijdens onze kennismaking. Dit kwam binnen. Ze huilde en besefte dat ze dit inderdaad niet wilde. Het was genoeg. Ze wilde dit echt anders. Maar hoe dan Nanette? Vroeg ze mij. Ik vertelde dat het helpt om meer in contact te komen met je intuïtie. Als je namelijk hier meer mee gaat werken en naar gaat luisteren zul je meteen merken dat de automatische piloot wegebt.

Wat jij vandaag nog kunt doen om meer in contact te komen met je intuïtie? Ga eens 3 minuten met je ogen dicht zitten en ga denken aan dingen die jouw geluk brengen. Als je hiermee klaar bent schrijf je al de dingen op die in je op zijn gekomen en voer je er 1 uit die voor die dag haalbaar is. Geen smoesjes, geen uitstelgedrag. Je gaat het doen. Geniet ervan!

 

3 Je bent perfectionistisch

Perfectionisme is een epidemie is die om zich heen velen aansteekt. Het is in deze maatschappij namelijk nooit goed genoeg er heerst op alle vlakken competitie.  Veel vrouwen liggen hier wakker van. Doe ik het welk goed genoeg? Ben ik goed genoeg? Ben ik wel een goede moeder, vriendin, dochter?

Voor alle duidelijkheid, perfectionisme is een container begrip geworden, waar allerlei waarheden over bestaan. De eén vindt perfectionisme een kwaliteit en de ander heeft er last van. Ik spreek in dit artikel van dat perfectionisme waar je last van hebt. Naar mijn mening werkt de overtuiging dat je altijd alles perfect wilt verlammend voor het benutten van jouw potentieel.

Perfectionisten denken veel, vaak en overdenken nog eens. Ze willen het zo graag goed doen dat ze uit de actie blijven en in hun hoofd blijven zitten. Er veranderd niets, als je niets veranderd. Als je uit de actie blijft kun je ook geen reactie verwachten….

Fouten maken is menselijk en zorgt ervoor dat je in de actie blijft. Het gaat met vallen en opstaan. Als ik naar mijn zoontje van 2,5 kijk maakt hij elke dag dezelfde fouten en geniet hij hier zichtbaar van. Hij vindt het fantastisch wanneer het nu wel lukt om zelf op zijn stoel te klimmen. En is zo trots als een pauw. Hoe heerlijk zou het zijn als je dit ook zou kunnen, gewoon lekker elke dag in de actie van alles uitproberen en niet opgeven totdat het gewoon is gelukt. Perfectionisme loslaten betekent ook dat je dingen moet gaan durven die je mogelijk spannend vind en om moet leren gaan met dat niet alles in 1 keer lukt. Sabine een van mijn klanten, kwam er bijvoorbeeld achter dat ze echt in gesprek moest gaan met haar medewerkers over hun onvrede over de werkdruk, in plaats van boeken te lezen en allerlei methodieken toe te laten passen door dure trainingsbureaus. Ze zag ineens in dat ze het zelf moest gaan doen. Vond ze dit eng? Jazeker! Maar daarna was ze ontzettend opgelucht en is er veel meer openheid en verbinding gecreëerd binnen haar en haar medewerkers.

Wat je vandaag nog kunt doen om je perfectionisme los te laten is het volgende:

Maak 2 kolommen. Aan de linkerkant schrijf je het woord fout en aan de rechter kant het woord inzicht. Schrijf aan de linkerkant een aantal dingen op die naar jouw idee vandaag fout zijn gegaan. Schrijf aan de rechterkant op welke inzichten deze fouten je hebben gegeven en wat je vandaag of morgen meteen anders kunt doen.

Hoe heerlijk zou het zijn om jouw perfectionisme meer en meer los te kunnen laten. Wat zou dit opleveren voor je gevoel van eigenwaarde? Wat zou er gebeuren met je energieniveau? Je relaties met anderen en je relatie met jezelf? Lachen om je fouten en stralend durven falen. Dat gun ik iedereen! En jou in het bijzonder.

Wil jij nog wel je doelen bereiken, maar geen last meer hebben van je perfectionisme? Vraag dan mijn gratis videoserie aan waarin we samen een aantal oefeningen gaan doen die je meer eigenwaarde en energie gaan geven.

tot dan!

Liefs, Nanette